TOMATEN TEGEN KANKER
Wednesday, September 8th, 2010 
TOMATEN TEGEN PROSTAATKANKER
Bron: Spits
Datum: 08-09-10
Vormgever: Karel Hageman

Een studie, die werd uitgevoerd aan de Italiaanse universiteit van Napels, heeft uitgewezen, dat het dagelijks eten van een tomaat zou kunnen beschermen tegen prostaatkanker. Ook zou het eten van voldoende tomaten de groei van een tumor in een bestaande patiënt vertragen.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij muizen. De gebruikte muizen werden genetisch zodanig gemanipuleerd, dat ze extreem veel kans hebben om prostaatkanker te ontwikkelen. Het deel van de muizen, dat elke dag minstens 10% van hun dieet kerstomaten te eten kreeg, had minder kans om ziek te worden. De muizen, die tomaten aten en toch ziek werden, leefden langer dan de andere muizen.
Kankerorganisaties reageren voorzichtig. Volgens hen is er geen bewijs, dat 1 enkele groente of fruit de kans op kanker beïnvloedt. Een gezonde levensstijl, met een variatie aan groenten en fruit, een gezond gewicht en voldoende beweging zouden de kans op kanker wel verminderen.










